Az élmény értelmezésével kapcsolatos fogalmak

 

Élmény: Olyan pszichikus jelenség, amely a személyiség belső életének eseményévé vált. Az embereknek az válik élményévé, ami számára személyileg is jelentős. Az élmények igen fontosak az emberi megismerőtevékenységben, a közvetlen élményben azonban rendszerint nem tárul fel azonnal a dolgok lényegi általános szükségszerű oldala.

Az élményben nem mű a tárgyi tartalma kerül előtérbe, hanem annak, hanem a jelentősége

 

Élményszerűség: művészeti minőség; a művészi alkotások egyik fontos jellem vonása; kritériuma, az hogy a mű olyan formában tükrözze a témájaként kiválasztott tárgyat, hogy a befogadás folyamatában keletkező élmény a befogadó saját közvetlen élményeihez hasonló jegyekkel rendelkezzék.

 

Esztétikai élmény: Elsősorban műalkotások befogadása során lejátszódó mentális folyamatok összessége. A jelenség az ókortól kezdve a vizsgálódás tárgya. Platón, elsősorban metafizikai fontosságból, károsnak tartja a műalkotások azon képességét, hogy élményeket képesek kiváltani. Az esztétikai élmény a mai értelemben vett esztétikai kialakulása óta vizsgálódás tárgya. A. G Baumgarten szerint az esztétikai tárgy, érzékekkel felfogott tárgy, s ilyen minőségben nyújt élvezetet.

 

Emocio: érzelem illetve érzelmi élményekkel együtt járó állapot

Rácio : az ész a tudás bizonyossága az ész velünk született fogalmaiból merithető, amelyek a tapasztalat elött és attol függetlenül léteznek.

Voluntas :  akarat  

A katarzis a művészetben

 

A művészeti hatás egyik alapkategóriája, amelynek hatásmechanizmusa az ókor óta vitatott. Az igazi katarzist a filozófia képviselte az emberi és az isteni világ kibékitésével. Maga a fogalom mindig is a csak a költészetben és a zene elméletében volt a festészetben és a szobrászatban nem alkalmazták.

 

 

 

 

Wladyslaw Tatarkiewicz:

 Az Esztétika Alapfogalmai Forma Fejezetének feldolgozása

 

Az esztétikatörténet a formának legalább öt különböző jelentését ismeri

  1. 1.      A forma A :a forma a részek elrendezettsége
  2. A forma B: amikor a forma terminust arra alkalmazást, ami közvetlenül adott az érzékek számára
  3. A forma C: A forma egy tárgy határait vagy kontúrját is jelentheti
  4. A forma D: Itt a forma egy tárgy fogalmi lényegét jelenti
  5. A forma E: A forma az elmének az észlelt tárgyhoz való hozzájárulását jelentette

 

A Középkorban a forma A-ra használt legfőbb terminus a figura (a latin fingere-öl=

Megformálni) Abelárd egy test – mind a modell mind a szobor elrendezettségeként definiálja. De a forma szót is használják ebben az értelemben

A formosus jelző igen hamar bekerült a művészet nyelvében a forma –nak ez a származékos alakja jó alakúságot, szépet jelentett; kedvező esztétikai megítélést hordozott, és annak a jelevolt, hogy a középkorban nagyra értékelték a formát, Ebből származottaztán a formositas névszó (jó alakúság, szépség) valamint a negatív Deformis (alaktalan csúf) jelző is.

A formalisták, mint a forma A-nak, mind a forma B nek hívei voltak, olykor, pedig olykor, pedig összekeverték a két fogalmat. Ám szent Bonaventúra már a tizenharmadik században különbséget tett közöttük. A formának itt két jelentése van: elösször a „vonalak által lezárt elrendezés”, másodszor „egy dolog külső megjelenése vagy szépsége”

A középkorban a formát és tartalmát még élesebben szembeállították, a költészet külső, és belső mozzanataként. A középkori poétikában a két forma fajta mellett két tartalomfajta is voltaz egyik a mű tárgyát és az elbeszélt eseményeket fogta át, a másik, pedig az ideologikus tartalomból vallási vagy metafizikai jelentőségből állt.

A forma B történetének egy másik forduló pontja akkor jött el, amikor felmerült egy új kérdés. Mi a fontosabb a művészetben a forma vagy a tartalom?

A mérsékelt formalizmus Le Corbusier megfogalmazásában jelenik meg: „egy igazi műalkotásban a forma a legfontosabb” Vaszilij Kandinszkij viszont igy fogalmaz: „a forma tartalom nélkül nem egy kéz, hanem egy üres kesztyű, a művész ugyan úgy szereti a formákat, mint az eszközeit vagy a terpentin szagát, mivel ezek mind a tartalom szolgálatában álló fontos eszközök”

A forma C szó szinonim a kontúrral, az alakzattal és az alakkal; jelentése közel áll a felület és a szilárd test jelentéséhez.

A forma C-t nem csak a hétköznapi beszédben használjuk, hanem a művészetben is. különösen a vizuális művészetekben , ahol az építészek , szobrászok és festők  műveire alkalmazzuk. Ha a forma B a poétika, akkor C a vizuális művészetek természetes fogalma, melyek térbeli formákkal foglalkoznak.

A forma C csak a rajzra vonatkozik, a színre nem, és ebben áll a forma C és a D közötti különbség.

A Forma negyedik fogalma –a szubsztanciális forma – Arisztotelésztől származik.

A forma D uralma az esztétikában tetőpontjára, ám egyben végpontjára is a tizenharmadik században jutott. Ez a fogalom a virágzó középkor specifikus fogalma volt, és nem élte túl azt.

Úgy tűnik, hogy a huszadik században ez a fogalo, különböző elnevezésekkelujjáéledt- olyan absztrakt festőknél, mint Piét Mondrian és Ben Nicolson.

Az ötödik forma –fogalmat, a priori formát Kant alkotta meg. A formát az elme olyan tulajdonságaként írta le, amely arra kényszerit minket, hogy a dolgokat egy formában tapasztaljuk meg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elmar Waibl: Művészet, Giccs, Pornográfia,

 

A művészet és a giccs , illetve a művészet és a pornográfia szembe állítása egyaránt kedvelt ellentét pár szokott lenni . Imanueé Kant az ítélet kritikája című munkájában azt indítványozta , hogy a művészetet háromszoros negatív elhatározás révén ragadjuk meg , úgy fogalmaz hogy a művészet nem természet és nem a tudomány műve .Ha nem vesszük figyelembe a festegetésre képes csimpánzokat , az alcatorikus zene problémáját akkor meggyőzőnek tűnik Kant állítása miszerint a műalkotások , artefaktumok , mesterséges művek , vagyis az ember által meghatározott szándékkal létrehozott képződmények.

A következő kérdés, az hogy mi különbözteti meg a műalkotásokat a műszaki alkotásoktól? A mérnökök által alkotott műtárgyakat instrumentális célszerűség jellemzi. A hídnak például az a célja, hogy szakadékot hidaljon át. Ezzel szemben a művészet a szellemi átvitel egyik formálja olyan értelemben, hogy a világ értelmező elsajátítása. A műalkotások képződmények, eóamelyek a dolgok, és az események felszíni megjelenési formáját metaforikus ábrázolásmód más képen tünteti fel

A művészet ama területek nyelve, ahová a szokványos nyelv érvénye nem ér el. a művészet animációs rendszer . a művészet „ világteremtésként olyan szellemi kaland , amely mindenkor új világlátásnak és új világkitalálásának jegyében áll.

A művészi kifejezés szóljon bármiről mindig érzelmileg nyomatékos, felfokozó, sűrítőm és hangsujozó. Amit a művész mond mindig valamilyen kifejezési formában, mondja amely. A művészet kimondatlanul mindig többet árul a konkrétnál, közöltnél, mert az odamondott kiséröszöveg midig megmozgatja a fantáziát. A művészet megindító, de anélkül, hogy kisajátító lenne. mert a műélvezet során

A giccses alkotások is lehetnek olyan esztétikusak, mint a műtárgyak, de félresikeredettek, mert nem ösztönző, tudattágító, hanem pont ellentétes hatást keltenek. Ha a művészetet érték semleges akkor a giccs szintén művészetnek számit

 

 

 

Maquet: Esztétikai Látvány

 

A műtárgyak csupán azért vannak kiállítva a lakásokban, kertekben, palotákban, múzeumokban, hogy meg lehessen tekinteni.

A csupán határozószó sugallja, hogy a tárgyak rejtett okból készülnek

A néző és a műtárgy közti vizuális viszony jellegzetes mentális jelenség. A műtárgyak szemlélésekor a tárgyak egészét látjuk a maga totalitásában. Meg kell jegyezni, hogy a szemlélés csak nézés, nincs távolabbi cél. Ez vizuális ábrázolás, ami mögött nincs semmi. A tapasztalatok szerint a tárgy kiváltotta belső visszhangnak az első megközelítése, amit a második nyelv foglal magába a közös nyelv, aminek köszönhetően a tárgy megmarad a befogadó tudatában. a tapasztalatokra történő hivatkozás a műalkotás kiváltotta visszhangnak az első megközelítése

Jó ránézni jelentése még a gyerekek számára is ismert, a gyermekek nagy része a szabályos képeket szebbnek látja, mint a torzítottakat.  A gyermekek megértették a kérdést, azt hogy az egyik egyszerűbb „szebb”- ként jelentette meg számukra, mint a másik. A szakemberek az esztétika kifejezést a műtárgyak élményének és az érzékelés sajátos minőségének megnevezésére használják. A szakértők az esztétikai tapasztalat néhány alapvető jellemzőjéről is megegyeznek.

Az esztétikai érzékelés első vonása az, hogy keretbe foglalja a tárgyakat, különválasztja annak vizuális környezetétől, azért hogy elősegítse a figyelem összpontosítását.

A művészet szemlélése megköveteliaz érdeknélküliséget. A művészet szemlélése egy csendes tevékenység, az elemző magatartással sem egyeztethető össze

 

 

 

 

Maquet: A forma jelentősége

 

 

A reneszánsz óta a szépművészet négy ágát különböztetjük meg: festészet, rajz, szobrászat és az építészet közül három egészen az első nonfiguratív festmények megjenéséig, megtartotta az ábrázoló jellegét a figuratív festészet évszázadai alatt a nonfiguratív festészet az ábrázolásmódra és az ornamentikára korlátozódott. A nonfiguratív festészet egyeduralma 1950-60 as években véget ért

Amikor egy festmény, rajz vagy szobor előtt állunk, amely egy felismerhető tárgyat vagy embert ábrázol számit e megjenités. Pld, ha egy tájképen ragyog a nap, a hegy és a tavak hívogatóak a tengeri viharok is inkább grandiózusak, félelmetesek

1855 be, amikor Gustave Courbet kijelentette, hogy festőknek az ott kell festeniük, ahol a parasztok élnek, helyet hogy, a festőt forradalmárnek tekintették

A festő, mint a természet utánzöjaként az emberszemében mindig csodálatraméltó volt

A műalkotás esztétikai értéke nincs össze függésben az anyaggal, léteznek olyan agyagok, amelyek mint az arany vagy a drágakövek, melyek a múltban, mint kizárólag kitüntetett tárgyak készítésére, alkalmazhatókra tekintettek. A egy szobor leköti a néző érdeklődését, nem azt jelenti, hogy a szobor pld Aphroditét ábrázolja,

Kant óta a tartalom a forma ellentétét jelenti, abban az értelemben, hogy az, amit kifejez, ellentétes azzal, ahogy kifejeződik.

Különös jelentőséggel bír a határvonal, amely vizuálisan választja el a formát környezettől

A vizuális elemek –kontúrok, vonalak, formák és színek, fény és a textúra alkotját a tárgy formáját

Edvárd Munch a sikoly című képe nagyhatású képe, a ferde vonalak ahhoz képest, hogy hidat ábrázolnak lefelé sodrodnak. A kép felső részét, pedig kanyargó vonalak uralják. A sikoltó személyt, pedig valami rettegésbe tartja. Ez a fenyegetés, pedig a rettegés és a halál, amely elválaszthatatlan az emberi léttől

Az esztétikai élmény a téma a néző és az esztétikailag jelentős formákkal rendelkező tárgyak találkozása,