Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az Árkádia Kör

A magyar neósok már korábban megjelentek, mint hogy a Római Iskola elkezdte volna működését. Magyarországon az 1910-es években már kialakult egy, a klasszikusokhoz visszatérő csoport, amely Árkádia kör néven vált ismertté. Az Árkádia kör tagjai az ember és a táj idilli kapcsolatát sokalakos kompozíciókkal, allegorikus, szimbolikus szemlélettel próbálták megjeleníteni, amely a szecessziósokra volt jellemző. Az Árkádia-jelenetek egyébként már a Nyolcak festői és az aktivisták körében is népszerűek voltak, mint például Kernstok Károly vagy Uitz Béla alkotásain.[1]

A kör meghatározó vezető alkotója Szőnyi István volt, az általa alapított kör nem tartozott a zárt összefüggő csoportok közé, nem volt közös hitvallásuk, együtt soha nem állítottak ki. Első sikereiket harmincéves koruk alatt aratták, de rájuk még a Nagybányai iskola művészete volt döntő hatással. A legérettebb alkotásaik az 1920-as évek közepe táján születtek. Alkotóik között olyan művészeket találunk, akik a későbbiekben római ösztöndíjban részesülnek, mint például Patkó Károly, Aba-Novák Vilmos, Szőnyi István. Az Árkádia kör alkotásaira jellemző az alakok plasztikus szobrászi megformáltsága, a munkáikban hasonló az alakok kerek masszív testformája, a színpadias jellegű gesztusrendszerek használata, az Árkádia-jelenetek biblikus, mitológiai beállításai, valamint a hétköznapokból vett alakok időtlenné kimerevítése. Főleg Aba-Novák képein érezhető egyfajta dekoratívabb könnyed levegős felfogás mód.[2]

Patkó munkáiban testesül meg a neoklasszicista ideál, láthatóan jól érezte magát abban a világban, amely a kiegyensúlyozott figuráiról, békés, kéklő tájairól volt felismerhető. Patkó fiatalkori művein, mint az 1920-ban készült Tavasz (9. kép) című képén, feltűnik a stílusbeli hasonlóság a lengyel származású, de Franciaországban élt alkotó, Tamara de Lempicka art decóba torkoló festészetével. Patkó fiatalkori stílusában még a szoborszerű alakokra tette a fő hangsúlyt. Jellemző volt a képeken az emberi test márványsimaságúra csiszolt felülete, amely az antik szobrászatra utal, de felfedezhetők a képeken még Kmetty János festészetének hatásai is. Kmetty hatása a képek hátterének domborzatán és a türkiz árnyalatú fák csőszerű megfestésén érezhetők. E stílus még Patkón kívül Gábor Jenő festészetére is nagy hatással volt.[3]

Patkó 1923-ban készült Niobé (1. kép) című képe, még a hagyományos olaj technikával készült, nagybányai szellemben. A kép színpadszerű előterében, a különböző beállítások által fényben úszó, finoman modellált figurák, a sugárzó háttér által ki vannak emelve. Az aktok feltehetően Olgyai Viktor hatására kerültek a keleti filozófiázol is inspirált szokatlan pózokba.[4]

Ha összehasonlítjuk Szőnyi István ugyanabban az évben készült Danaidák (2. kép) című képével, feltűnik, hogy a Szőnyi képén található alakok beállítása hasonlít, Cézanne Fürdőzök című aktkompozícióihoz. Szőnyi alakjai Patkóval szemben nem súlyosak. A kép központi alakja, a korsót fején tartó nő Pátzay Pál korai kisplasztikáin is megjelenik. A kép időtlenséget sugároz. Fenyő Iván így ír a képről: „Klasszikus a kompozíció, mert probléma kitűzése a képszínpad megszerkesztésére, az alakok mozdulatainak ritmikus összecsendülésére, tehát alapjában a renaissance kompozíció-elemeire terjed ki.”[5]

A Fenyő Iván által leírt sorokból kitűnik az is, hogy a mozdulatok ábrázolása, és a klasszikus kompozíciók fontos szerepet játszottak a képeken. A mozdulatábrázolás talán Korb Erzsébet alkotásain követhető legjobban nyomon.

A mindössze 27 évet élt Korb Erzsébet festményeinek fő témája a mozdulatábrázolás volt, képein a pantomimikus beszéd köszön vissza. Közel állt hozzá a mozgásművészet, ebben nagy szerepet játszott, hogy húga, Korb Flóra táncosnő volt. Hevesy Iván így is Korb művészetéről:

„Az új formaérzés jelentkezik Korb Erzsébet művészetében. Ez a formaérzés eltávolodik a naturalizmus formátlanságától, az impresszionizmus és post impresszionizmus pseudoformájától és a legújabb törekvések formai anarchiájától, hogy egy olyan formarendszert igyekezzék teremteni, amely a klasszikus tisztaságot, az egyszerűséget és a kifejező kompozíciót hódítja vissza a piktúra számára.”[6]

Korbot a főiskolán nagy részben a Nagybányai Művésztelep alapítói tanították. Munkásságára mégis a Gödöllői Művésztelep jeles alkotója: Körösfői Kriesch Aladár munkássága hatott a legjobban, amelyben a szecesszió spirituális szimbolikus szemlélettel ötvöződött. E szemlélet Korb alkotásain is megtalálható, valamint a plasztikus spirituális irányzat, amely nála csúcsosodott ki leginkább. Kinyilatkoztatás (3. kép) című képén lehet ezt megfigyelni. A képen egy stigmatizáció részesei vagyunk.

A képről Zwickl András így fogalmaz: „Korb képén egy profán stigmatizáció-jelenet tanúi vagyunk: a térdelő nő előreborulva hódol az angyalszerű jelenésnek, akinek tenyeréből - kézsebeiből? - fénysugarak törnek elő. A festmény rajzvázlatán még kendőzetlenebb a szituáció: a férfi nemi szervét nem takarja a nőre hulló fénysugár, a felröppenő drapériává stilizált szárnyak fenyegetően súlyos foltként uralják a kompozíciót, balról a két alak pózának ívét kiegészítő-megerősítő lombnélküli fa tör az ég felé. Ezen a képen megint csak egy nő és egy férfi áll szemben egymással. A két figura megjelenítésében a különböző nemű alakok ábrázolásának hagyományos sztereotípiái érvényesülnek: a felmagasodó férfi frontális és szimmetrikus teste előtt félig háttal látható aszimmetrikus, előrehajló nő görnyed.” [7] Ha korai halála nem ragadja el, valószínű ő is benne lett volna a római ösztöndíjasok társaságában.[8]



[1] Zwickl András: Az ideális és reális valóság képei között. A Szőnyi-kör Árkádia festészete. Árkádia Tájain, Szőnyi István és köre 1918-1928. Budapest: Magyar Nemzeti Galéria, 2001. 23. o.

[2] Szücs György: Stíluskereső tendenciák a harmincas évek magyar művészetében. „Neoklasszicizmus”-visszanyert tárgy bűvöletében. In: Hans Knoll: A második Nyilvánosság. Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2002. 91. o.

[3] Zwickl András: A Figurák és kulisszák; A korai festmények. In: Zwickl András: Árkádia Tájain, Szőnyi István és köre 1918-1928. Budapest: Magyar Nemzeti Galéria, 2001. 84. o.

[4] Bajkay Éva: Árkádia-keresés. Szőnyi István és köre 1918-1928 című kiállitás a Magyar Nemzeti Galériában. Új Művészet, 2002. január XIII. évfolyam 1. szám. 8. o.

[5] Fenyő Iván: Szőnyi István. 1934 Ars Hungarica 3. Bisztrai Farkas Ferenc kiadása 18. o.

[6] Hevesy Iván: Korb Erzsébet képei.; Nyugat 1923. 13. szám

http://www.epa.hu/00000/00022/00340/10363.htm

[7] Zwickl András: Biblia és Mitológia; Aktkompozíciók. In: Zwickl András:  Árkádia Tájain, Szőnyi István és köre 1918-1928. Budapest: Magyar Nemzeti Galéria, 2001. 150. o.

[8] Zwickl András: Biblia és Mitológia; Aktkompozíciók. In: Zwickl András: Árkádia Tájain, Szőnyi István és köre 1918-1928. Budapest: Magyar Nemzeti Galéria, 2001. 153. o.

0 Tovább

Novecento

Itáliában az újklasszicizmus olyan erővel robbant be a köztudatba, hogy még a futuristák is a klasszicizmusban látták a jövőt. Az itáliai újklasszicizmus a novecento néven vonult be a köztudatba. A két legfontosabb alkotójuk Felice Casorati és Mario Sironi volt, akik fontos szerepet játszottak az európai művészet alakulásában.

Az 1910-es évek második felében számos, jelentős alkotó kanyarodott vissza a tradicionálisabb szemléletű festészethez. A neoklasszicizmus lényege az volt, hogy a huszadik század elején kialakult művészeti izmusok után sok művész, mint például a futuristák, megpróbáltak visszatérni a gyökerekhez, a klasszikus alapokhoz.. A Novecento Italiano mint képzőművészeti egyesület jött létre Milánóban. E csoportosulás az avantgarde-dal szemben a neoklasszicista stílust szerette volna meghonosítani. Az egyesület tagjai részben hivatalos művészek voltak és egyházi témájú műveket alkottak. A novecento céljairól Carlo Carrá így ír a Valori Plastici (Plasztikai értékek) című folyóiratban: „azt akarjuk, hogy az itáliai festészet visszataláljon a rendhez, a módszerességhez és a fegyelemhez, s szilárd, tapintható formákat alkalmazzon.”[1]

Ha tanulmányozzuk a novecento művészeinek alkotásait, feltűnhet az, hogy a múlt ötvöződik a jelennel. Sok alkotásban megtalálhatók a kor művészeti irányzatainak hatásai, mint a metafizikus festészet, a szürrealizmus vagy a már kiátkozott avantgarde stílusjegyei is. Ha megnézzük a Novecento alkotóinak munkáit, feltűnik, hogy a reneszánsz mesterek nagy hatással voltak munkásságukra. Carlo Carra munkáin Giotto, Felice Casorati munkáin Piero della Francesca stílusjegyei köszönnek vissza.

 Az itáliai újklasszicizmus a kora reneszánszhoz való visszatekintésben látta azt az utat, amellyel a képzőművészetet szerető közönséget újra megnyerheti. Ha megnézünk egy újklasszicista portrét, a legfontosabb jellemzője a panoptikumfigurákra emlékeztető, olykor fakó színek. Az alkotások további ismertetőjele a kompozíciók és az elrendezettség, amely szintén a reneszánsz egyik fontos ismertetőjele, hogy a „kompozícióban a figurák a nekik kiutalt hely legmeredekebbjén állnak.”[2] Ez a Bernát Auréltól idézett mondat jelen van a legtöbb alkotáson. Továbbá még jellemző volt alkotásaikra a figurális ábrázolásmód, a monumentalitás, és visszatérés a hagyományos értékekhez, és ezt még megtetézték avval, hogy elutasították az impresszionizmust és a dekadenciát. Az olaszok hasonló értékelvet képviseltek, mint a németek, mégsem indítottak könyörtelen hajtóvadászatot a nonkonformisták[3] ellen.

 

Az 1920-évek közepén jelent meg Franz Roh Nach-Expressionizmus című könyve, amely a legújabb kori festészet problémáival foglalkozik. A könyv középpontba állítja az első világháborút követő évek expresszionizmus utáni tendenciáit. A különböző országokban jelentkező irányzatok közös vonása hogy a realizmus formanyelvéhez és a hagyományos műfajokhoz térnek vissza. Valamint újjáélesztik a kompozíció és az ikonográfia használatát.

A kortárs olasz képzőművészek közül a magyar alkotókra legnagyobb hatással talán Felice Casorati volt.[4]

 Felice Casorati művészetére legjobban Piero della Francesca életműve hatott, megihlette Klimt festészete is. De a preraffaeliták[5] festészetére jellemző idealista szimbolizmus is nagy hatással volt rá. Ez a képein található motívumokból is kiolvasható. Ő ugyanazt az utat járta be, mint Magyarországon Patkó. Ha megnézzük 1924-ben készült Koncert (4. kép) című képét, feltűnik a hasonlóság Patkó ebben az időben készült aktkompozícióival.

A kép azért kapta a Koncert címet, mert az egyik szereplő kezében egy gitár van és ez utalás egyben Giorgione azonos című képére. A kép hátterében lévő női alak Picasso klasszikus időszakában készült alakokra emlékeztet. A kép alján található tárgyak azt akarják sugallni, hogy ez egy műtermi beállítás. Casorati talán Kontuly Bélára volt a legnagyobb hatással. De Chirico is a novecento művészeti mozgalomhoz tartozott, ő Casoratitól eltérően nem a szecesszióból merítkezett, hanem a szürrealizmusból és ehhez, hű is maradt. Képein megfigyelhetők azok a terek, hátterek, amelyek hosszúra nyúlt árnyékaikkal, élettelen tárgyaikkal egy szokatlan atmoszférát hoznak létre.[6] Ez az atmoszféra Molnár C. Pál alkotásain is jól visszatükröződik. Mario Sironit viszont Szőnyi Istvánnal szokták párhuzamba hozni, pedig 1924-ben készült Család (5. kép) című képe még Picasso hatását tükrözi. Ezt a Picasso által szívesen használt végtagok felnagyításán, valamint a nő arcán lehet felfedezni.

 A Novecento művészeire jellemző volt az emberközpontú ábrázolás, amely háttérbe szorította a kispolgári műfajokat. A Novecento alkotóira ugyanaz hatott legjobban, mint a Rómába kiérkező ösztöndíjasokra: a reneszánsz klasszikusok művészete, amelyet sikerült ötvözniük a szürrealizmussal. Ez jól tükröződik Carlo Carra Lót lányai című festményén is, amelyen a mese szereplőit panoptikum figurákká minősítette vissza.[7]

 

 

 




[1] Ingo F. Walther: Vissza a látható világhoz. Realista hullám az első világháború után. In: Ruhrberg, Karl, Schneckenburger, Manfred, Fricke, Christiane és Honnef, Klaus: Művészet a 20. században. Budapest: Taschen/Vince Kiadó, 2004. 185. o.

[2] Bernáth Aurél: A kompozíció sorsa az újabb festészetben. In: Bernáth Aurél: A Múzsa udvarában. Budapest: Szépirodalmi Könyvkiadó, 1967. 119.

[3] Nonkonformizmus: a megszokottól, a többségi v. o éleménytől, értékektől eltérő gondolkodásmód és viselkedés.

[4] P. Szűcs Julianna: A Római Iskola: Vágyódás Tiszta közösség után. In: Kieselbach Tamás: MODERN MAGYAR FESTÉSZET 1919-1964. Budapest: Kieselbach Tamás, 2004. 20. o.

[5] Preraffaeliták: angol művészeti csoport. A Raffaellót megelőző korok festészetét tekintették követendő példának művészetüket, alkotásaikat a misztikába hajló képi nyelv és az erőteljes színek jellemezték.

[6] Passuth Krisztina: De Chirico. Budapest: Corvina kiadó, 1973. 6. o.

[7] P. Szűcs Julianna: Egy iskola mintát keres. In: P. Szűcs Julianna: A Lepel Alatt. Budapest: Helikon Kiadó, 2001. 173. o.

0 Tovább
12
»

art-pOnt

blogavatar

Az oldal létrejöttének fö oka, hogy nagyon sok gondolat kavarog a fejembe amit már rég ota le akartam irni csak valahogy nem jött ki belölem. Gondolatokat eddig valahogy nem tartottam fontosnak megosztani, de aztán valami mély elhatározás, megvilágosodás történt bennem a napokban és arra a következtetésre jutottam hogy, elkezdek irni.

Utolsó kommentek